Såhär blir det

Mamma till 4a: Du skiriver precis så som jag tänker. Känns skönt att någon faktiskt tänker som jag :)

Vi har pratat och pratat här hemma. Bianca kommer få gå hem och vara hemma ett år till och sen inskolas samtidigt som Olivia.
Tycker hon visar tydligt att hon inte är redo. Det går inte att skola in ett barn som springer ifrån personalen och gråter bara dom tittar på henne. Ingen får komma i närheten. Det handlar inte bara om att hon blir ledsen när man lämnar. Det VET jag att alla barn blir ibland!
Kanske blir det lättare när hon få börja tillsammans med sin syster. Då har dom varandra och det kan ju vara en trygghet.


Jag har så lätt för att påverkas av andra. Ibland förstår jag inte ens varför jag ber om åsikter. Nästan alla är på och säger att förskolan är nyttig för barn och att dom utvecklas där. Men jag tror inte mina barn blir dummare än andra bara för att jag har dom hemma. Kiara börja när hon fyllde två och hon är faktiskt riktigt smart ;P

Bianca behöver få lite mer mammatid. Hon har aldrig fått ha mig för sig själv. När Kiara börja dagis blev jag gravid med Olivia och mådde dåligt och hade inte orken. Dagis kommer hon hinna med framöver iallafall för det kommer en dag då jag måste börja jobba, men fram tills dess ska hon bara få vara min lilla Bianca här hemma. Vi besöker ju öppna förskolan två gånger i vecka och går på minisjung på onsdagar så hon får leka med barn iallafall.

Jag vill inte ha några negativa åsikter nu! Jag tar åt mig sådant! Det här känns rätt för oss och det är det viktiga. Behövde bara skriva av mig lite!

Angående Kiara så är det något hon kör med just nu. Stod och smög idag och hon lekte för fullt med alla barnen och hade jättekul. Hon behöver ju sin plats eftersom hon är hos Pontus varannan vecka och han jobbar ju. Känner jag mig rätt kommer jag ha henne hemma en del iallafall :P

Kommentarer
Postat av: thess

Tycker du/ni tar helt rätt beslut, jag skulle oxå ha gjort så om mitt barn tydligt visade & reagerade så på dagis. Man ska låta det gå i sin egen takt & ta det när den rätta dagen kommer.

Tycker synd om de som skolar in sina barn för att de MÅSTE börja jobba & barnet absolut inte vill vara på dagis. Finns en liten 1åring på Jolines dagis som blir inskolad & det är verkligen krokodiltårar som rullar nedför kinderna, man blir nästan lite blödig själv =(

Men det kommer säkert gå bra sen ska du se =D

KRAM

2009-09-17 @ 13:06:42
URL: http://prinsesstess.blogg.se/
Postat av: thess

Jo det är ju så olika =) Joline va sen att börja gå istället.

Plasten köper jag på Coop Forum, inne på bygg. En hel rulle i olika färger kostar ca 70-80kr det räcker till väldigt mkt. KRAM

2009-09-17 @ 14:14:45
URL: http://prinsesstess.blogg.se/
Postat av: Helen

Hej gumman!

Det är väl ingen som påstått att Bianca mår dåligt av att inte gå på dagis?

Barn går ju på dagis för att mamma och pappa jobbar och inte är föräldralediga längre och inte kan vara hemma längre.



Dina barn har ju syskon så de träffar ju barn varje dag.



Niklas gick aldrig på dagis och se, han klarade sig hur bra som helst!



Det jag skrev var mer för att peppa ifall du ville ge dagis en chans. Inte för att du skulle bli ledsen för det var menat som positiv feedback, jag är ledsen om du misstolkade det och förlåt om du tog åt dig, inte alls min mening eller syfte.



Man ska alltid lyssna på sin inre röst och göra de val man själv och sin familj mår bra utav.

Du är fortfarande en toppenmamma och det lär vara flera som är jätteavundsjuka på dig inklusive jag som kan ha dina barn hemma så pass länge!



Själv har jag jobbat denna vecka trots en dunderförkylnibng som får mig att bara vilja krypa ner under täcket igen. Men jag är så rädd för att inte få jobb när jag sjukanmäler mig så jag får jobba ändå.

Så Ellinor är på dagis redan kvart över sex med sin pappa, då tänker jag att vad skönt du har som får vara hemma och mysa med dina barn på morgonen, en annan sitter på cykeln tjugo i sex!

Är det nån som ska vara ledsen så är det juh jag!!!;P (skämt å sido!)



Barn kostar så jag kan ju inte vara hemma hur mycket jag än skulle vilja och önskar.=,(



Jag tycker det är skitjobbigt för alla mina kompisar som är mammor är föräldralediga så jag har ingen som vet hur det är att jobba och ha barn, nån som förstår att vi har dåligt samvete när vi lämnar våra barn tidigt på morgonen på dagis. När jag jobbade på vildmarkshotellet samtidigt som Niklas jobbade gick Ellinor på dagis från halv åtta på morgon till fem på ef. Då var det en trött och grinig Ellinor som jag fick träffa ca en timma innan läggdags eftersom jag var hemma halv sju med bussen. Då mådde inte jag så bra för det kändes som jag missade allt med att vara mamma, tack gode gud för att det bara var ett tillfälligt sommarjobb. Nu är jag timvikarie på ISS igen.



Du är en kalasmamma och dina barn mår inte det minsta dåligt, tvärtom! Och om någon ger dig negativa kommentarer angående dagis så är det för att de är avundsjuka!

Småbarnstiden kommer ju inte igen och alla mammor vill ja få så mycket tid som möjligt utav den.



Massa kramar/Helen

2009-09-17 @ 14:49:47
Postat av: Svar till Helen:

Det var inte dig jag tänkte på när jag skrev. Så det är lugnt, hehe.

Men på öppna förskolan finns det en rad mammor som minsann vet vad mina barn mår bäst av. Vet att du bara vill väl :)

Kram

2009-09-17 @ 15:17:33
Postat av: Helen

puh

Okej, ja en del mammor tror de är guds gåva från himmelen!;P

Jag blir lika trött på en del mammor som måste hävda att ettåringar inte har nånstans på dagis att göra och vi mammor som sätter dem på dagis då är dåliga.



Det blir ju inte lättare för oss som måste sätta dem på dagis när de är ett. Hade jag inte gjort det hade jag inte fått nån ersättning. jag ahde ju bara mina 60:- om dagen kvar så jag hade inget annat val.

hehe, Ellinor kunde inte ens gå när hon började, en del mammor haqde ju slitit sina hår om de fick höra det!



Visst blir man trött på att man aldrig får göra som man själv vill utan att höra att nej, gör si eller så? Ingen som bara stöttar, så länge man bryr sig om sina barn och ger dem allt de behöver, mat, kärlek, värme och omvårdnad, då finns det väl inget att klaga på?



Du är iallafall välrdens bästa mamma åt dina fina flickor!



Får ta och ta en promenad eller något när jag är frisk. Dumma förkylning, känner mig halvt döende!



kram

2009-09-17 @ 15:27:58
Postat av: Emilia

Tycker det låter bra för Binkan att vara hemma ett år till, hon behöver nog lite mammatid utan att Kiara är med och delar uppmärksamheten. Olivia är ju givetvis hemma också men hon är ju så liten än. Du är ju ändå mammaledig så varför ha Bianca på dagis när hon inte trivs där? Det vore ju bara bra för din egen skull, att få ledig tid, men alla vet ju att du alltid väljer barnens bästa först.

Ååh, jag längtar ihjäl mig efter tjejerna, jag drömmer om dom på nätterna. Haha.

2009-09-17 @ 18:32:23
URL: http://emiliaq.blogg.se/
Postat av: Sofia

Tycker det är TOPPEN att du beslutat dig för tat ha henne hemma:-) Det finns sååå många föräldrar som lämnar sina barn på dagis (& annat) så fort de får chansen...

2009-09-17 @ 20:58:11
Postat av: Malin

Ja jag läste det och jag tycker att ni gör helt rätt! Ingen känner Bianca bättre än ni och självklart ska man göra det som blir bäst! Vi får se vad vi kommer fram till, vi ska pröva ett par gånger till men håller det i sig så får hon vara hemma och mysa med oss istället. Just nu känner jag att det skulle vara väldigt skönt att ha henne hos mig. Engagerar man sig lite finns det ju massor att hitta på om dagarna. Hoppas att du känner dig lite lugnare nu när ni kommit fram till ett beslut! Vi kanske kan ses nåndag framöver? Kramar Malin

2009-09-18 @ 08:14:46
URL: http://chilloutdude.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0